onsdag den 25. september 2013

Hokaidosuppe


Græskarsuppe a la søs
Hokaidogræskar på ca 1 kg
4 fed hvidløg (med skal)
1 løg-2 liter hønsebouillion - en god én
1/2 dl mørkt brunt muscovado sukker eller farin
1/2-1 rød chili, afhængig af styrken
2 tsk god karry
1/2 tsk koriander
1 håndfuld pinjekerner
Salt
Olivenolie
Tænd ovnen på 190grader
Skær top og bund af græskarret. Del det over så du kan skrabe alle kernerne ud.
Skær de to halvdele i mindre tern - de er ret hårde at skære i. Skrællen skal blive på.
Læg græskarstykkerne og de 4 upillede fed hvidløg på et stykke bagepapir og dryp olivenolie over græskarrene.
Sæt pladen i ovnen og tag de 4 fed hvidløg ud efter 20 min.
Græskarrene skal have 30min ekstra, altså 50min i alt.
Pinjekernerne ristet på panden i olivenolie og lidt salt. Disse skal drysses  over suppen.
Skær løg og chili ud i små tern.
Varm igen olie i en gryde og kom løgene deri og svits til de er gyldne, derefter tilsættes karry og koriander og det hele svitses.
Bouillion, chili, sukker, de bagte græskarstykker samt de bagte hvidløg (uden skal).
Det hele småsimrer i 15min.
Det hele blendes sammen til en dejlig suppe.
De ristede pinjekerner drysses ud over, plus evt ovnstegt parmaskinke i stykker.
Jeg køber gerne en pakke grovpita, skærer dem i strimler, pensler med olivenolie tilsat hvidløg og i ovnen ca 5-7min, til de er sprøde på ydersiden og bløde i midten.
Velbekomme:)




Den opmærksomme vil se at jeg i første omgang kom til at pille hvidløgene;)





1 kommentar:

  1. Yum yum yum - græskarsuppe er bare en af de bedste efterårsretter!

    - Anne

    SvarSlet